گروه نرم افزاری سازه حساب

آموزش و معرفی نرم افزار های حسابداری تخصصی

گروه نرم افزاری سازه حساب

آموزش و معرفی نرم افزار های حسابداری تخصصی

مروری بر ادغام و اکتساب شرکت ها

ادغام و تصاحب (Merge & Acquisition) از موضوعات با اهمیت و استراتژیک زمینه تامین مالی بشمار می‌رود. در ادامه به بررسی کلی اهمیت و آمار ادغام و اکتساب ، ویژگی شرکت‌های موفق در این زمینه می‌پردازیم.

دلایل گرایش به ادغام و اکتساب

از سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد به دلیل افزایش فشارهای اقتصادی بر کسب و کارها و مشکلات شدید نقدینگی، مدیران و مالکان بنگاه‌های اقتصادی غالبا درگیر معاملات و پیشنهادات تحصیل و ادغام می‌شوند.
برخی کسب و کارها به دنبال تامین منابع مالی مورد نیاز برای حفظ بقاء خود و برخی کسب و کارها نیز به دنبال سرمایه گذاری و سودآوری بیشتر و شراکت در کسب و کارهای دیگر هستند تا با یک اقدام استراتژیک مناسب در راستای اهداف کسب و کارخود و ایجاد سینرژی در درازمدت، بر قدرت تجاری خود بیفزایند.

مدیریت استراتژیک سازمان از بنیان با چهار موضوع کلیدی رو به رو است:

  1. تنوع بخشی (Diversification)
  2. هماهنگی و هم افزایی بین واحدها (Coordination and synergy)
  3. ادغام و اکتساب (Merger & Acquisition)
  4. خروج (Exit)

ایجاد راهکار برای هر کدام از این حوزه‌ها موضوعی به شدت بین رشته‌ای (interdisciplinary) است.

ادغام چیست؟

ادغام زمانی اتفاق می‌افتد که دو شرکت تمایل به ترکیب یکدیگر و تشکیل ساختار جدید داشته باشند. در واقع، ادغام تراکنشی است که در آن دو بنگاه با توافق یکدیگر با هم ترکیب شده و عملیات کاری خود را ادغام می کنند. در این فرآیند شرکت‌ها از طریق در اختیار گرفتن مالکیت شرکت دیگر، آن را تحت کنترل در می‌آورند.

شرکت‌ها به لحاظ ماهیت به صورت‌های مختلف با یکدیگر ادغام می‌شوند که متداول‌ترین آنها عبارتند از:

ادغام ساده

این شیوه عمدتاً از طریق ترکیب دو یا چند شرکت سهامی و تشکیل یک شرکت واحد انجام می‌شود. در عمل، ادغام ساده قراردادی است که به موجب آن یک شرکت سهامی شرکت سهامی دیگر را جذب می‌کند. شرکت ادغام کننده کلیه دارایی‌ها و اموال شرکت هدف را تملک می‌کند و نیز مسئولیت کلیه دیون و تعهدات شرکت را می‌پذیرد.


برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید:  مروری بر ادغام و اکتساب شرکت ها

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.