گروه نرم افزاری سازه حساب

آموزش و معرفی نرم افزار های حسابداری تخصصی

گروه نرم افزاری سازه حساب

آموزش و معرفی نرم افزار های حسابداری تخصصی

حساب جاری شرکاء چیست؟

حساب جاری شرکاء حسابی است که صرفا جهت دریافت ها و پرداخت های نقدی شرکاء و سهامداران با شرکت استفاده می گردد.

موارد استفاده از حساب جاری شرکاء

یک حساب با ماهیت بستانکار و بدهکار می باشد. بدین معنی که یکبار زیر مجموعه حساب کل سایر حسابهای دریافتنی و یکبار زیر مجموعه حساب کل سایر حسابهای پرداختنی تعریف می گردد.در واقع در بستانکار بودن این حساب نشان دهنده بدهکاری شرکت به سهامداران است و بدهکار بودن این حساب نشان دهنده بدهکاری سهامداران به شرکت است.

این حساب یک حساب کمکی برای حسابداران بشمار می رود که تبادل مالی میان شرکت وشرکاء را نشان می دهد.

چند نمونه از اسناد حسابداری:

هنگام دریافت پول از سهامدار (مثال: واریزی توسط آقای مرادی به حساب بانک ملی شرکت)

بانک ریالی / بانک ملی ۰۰۰/۰۰۰

جاری شرکاء / آقای مرادی ۰۰۰/۰۰۰

هنگام پرداخت پول به سهامدار (مثال: پرداخت به آقای مرادی از حساب بانک ملی شرکت)

جاری شرکاء / آقای مرادی ۰۰۰/۰۰۰

بانک ریالی / بانک ملی ۰۰۰/۰۰۰

ثبت های غیر مجاز با حساب جاری شرکاء

برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: حساب جاری شرکاء چیست؟

چرا باید شغل و رشته حسابداری را انتخاب کنیم؟

این راهنمای انتخاب شغل، برای کسانی است که به حسابداری فکر نمی کنند. در این راهنما که با توجه به بازار کار ایران تهیه شده است سعی شده به مزیت های شغل حسابداری در شرایط روز ایران پرداخته شود. یکی از انتخاب های کنکور برای تمامی گروه های تحصیلی.

آرزوی های کودکی و رشته حسابداری

هریک از ما در دوران کودکی آرزوهای زیادی برای شغل آینده مان در سر داشتیم. از دکتر و مهندس گرفته تا خلبان و راننده کامیون و یا معلم. اما بعید است بتوان کسی را پیدا کرد که در زمان کودکی آرزوی “حسابدار” شدن را کرده باشد. نه تنها دوران کودکی، بلکه بسیاری از دانشجویانی که در حال حاضر مشغول گذراندن واحدهای درسی رشته حسابداری یا رشته های مالی مرتبط مثل مدیریت مالی یا حسابرسی هستند، قبل از کنکور کمتر به این رشته فکر کرده بودند و تنها به این دلیل که رتبه آنها در کنکور برای قبولی در رشته های مورد علاقه شان کفایت نکرده است، به اجبار وارد رشته حسابداری شده اند.

اما اگر الآن از بسیاری از دانشجویان این رشته ها  که حداقل ۲-۳ ترم از دوران تحصیل خود را گذرانده اند در مورد میزان علاقه به رشته حسابداری سوال کنید، درصد زیادی از آنها ابراز رضایت دارند و پاسخ می دهند که در دانشگاه، دید آنها  نسبت به این رشته تغییر کرده و خیلی مثبت شده است.

برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: چرا باید شغل و رشته حسابداری را انتخاب کنیم؟

شرایط و ضوابط بازنشستگی زنان

اولین نکته این است که شرایط سنی بازنشستگی برای زنان ۵ سال از آقایان کمتر است.به این معنی که خانم‌ها با سن کمتری می‌توانند بازنشسته شوند.

دومین نکته در مورد سابقه لازم برای بازنشستگی است که عموما برای خانم‌ها و آقایان یکسان است، ولی در چند مورد برای خانم‌ها از نظر سابقه شرایط سهل‌تری در نظر گرفته شده است.

نکته سوم مربوط به وجود شرایط همزمان سن و سابقه برای بازنشستگی بانوان است. به این معنا که به غیر از سه مورد (بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور، بازنشستگی جانبازان و بازنشستگی با ۳۵ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه) قاعده اصلی در بازنشستگی تحقق توامان شرط سن و سابقه در احراز بازنشستگی است.

برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: شرایط و ضوابط بازنشستگی زنان

ماده ۱۲ بخشنامه استهلاک

ضوابط و جداول جدید در مقایسه با قانون قبلی یعنی مواد ۱۵۰ و ۱۵۱ تغییرات گسترده ای داشته است. یکی از این تغییرات ماده ۱۲ این بخشنامه می باشد. در ماده ۱۲ آمده:

چنانچه بهای تمام شده یک دارایی ﺗﺤﺼﯿﻞ ﯾﺎ اﯾﺠﺎد ﺷﺪه ﮐﻤﺘﺮ از ۱۰ درﺻﺪ ﺣﺪ ﻧﺼﺎب ﻣﻌﺎﻣﻼت ﮐﻮﭼﮏ ﻣﻮﺿﻮع ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮﮔﺰاری ﻣﻨﺎﻗﺼﺎت در آن ﺳﺎل ﺑﺎﺷﺪ، در ﺳﺎل تحصیل ﯾﺎ ایجاد ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻬﻼک ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد.

در ماده فوق با ۴ مفهوم سروکار داریم:

۱- بهای تمام شده دارایی غیرجاری(ثابت)

۲- حد نصاب معاملات کوچک

۳- سال تحصیل

۴- نحوه استهلاک

برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: ماده ۱۲ بخشنامه استهلاک

دارایی های جاری چیست؟

دارایی های جاری عبارتند از وجوه نقد و سایر منابعی که انتظار می رود طی یک سال یا یک دوره عملیاتی موسسه به فروش رفته , وصول شده و یا مصرف شوند.

وجوه نقد موسسه در حسابهای صندوق و بانک , سرمایه گذاری های کوتاه مدت موسسه در اوراق قابل داد و ستد حساب های دریافتنی, اسناد دریافتنی , موجودی های کالا , ملزومات مصرفی و پیش پرداختها مثالهایی از دارایی های جاری هستند.

سرمایه گذاری های بلند مدت

سرمایه گذاری در اوراق قرضه با سر رسید بیش از یک سال و همچنین خرید سهام سایر شرکتها به منظور نگهداری این سهام برای مدتی بیش از یک سال به عنوان سرمایه گذاری های بلند مدت در ترازنامه طبقه بندی می شوند.

برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: دارایی های جاری چیست؟