در سال ۱۹۹۵ تنها سه شرکت چینی در این لیست جای داشتند و در لیست سال ۲۰۱۸ سه شرکت چینی جزو ۱۰ شرکت برتر بودند. برخی کارشناسان میگویند چین به زودی آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت.
این اتفاق اصلا دور از انتظار نیست، اما برخی میگویند این پیروزی زودگذر است. دلیل این تردید هم تجربه ژاپن است. در سال ۱۹۹۵ ژاپن در لیست فورچون ۵۰۰ بعد از آمریکا در جایگاه دوم قرار داشت و تنها چهار شرکت از آمریکا کمتر داشت.
چند دهه افزایش رشد در اقتصاد داخلی، چنین موقعیتی را برای ژاپن فراهم کرده بود. داستان چین هم مشابه همین است. اقتصاد داخلی این کشور ( چین ) از سال ۱۹۹۵ از تنها ۷۳۵ میلیارد دلار به ۲/ ۱۲ تریلیون دلار در حال حاضر رسیده که رشد ۶/ ۱۶ درصدی را نشان میدهد.
از دیدگاه موسسه مککینزی، سهم چین از کسبوکار جهانی، درست مثل ژاپن، به اقتصاد داخلی دینامیک وابسته است. سه شرکت برتر چینی در لیست فورچون در سال ۲۰۱۸ بیش از ۸۵ درصد درآمد خود را از داخل کشور به دست آوردند.
این سه شرکت به اضافه ۸۴ شرکت از ۱۱۱ شرکت لیست شده در فورچون ۵۰۰ دولتی هستند و شاید طبیعی است که فکر کنیم رشد آنها وابسته به درآمدهای داخلی است. اما بسیاری از شرکتهایی که مالکیت خصوصی هم دارند، بیشتر درآمد خود را از مشتریان داخلی به دست میآورند. مثلا غولهای تکنولوژی علیبابا و تنسنت، به ترتیب ۷۴ و ۸۰ درصد درآمدشان داخلی است.
برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: تحولات آینده اقتصاد چین
دو نوع اصلی بهره وجود دارد که میتواند برای محاسبه بهـره وام مورداستفاده قرار گیرد که عبارت اند از: بهره ساده و بهره مرکب.
بهـره ساده نرخ تعیین شدهای بر اساس اصل پول قرض داده شده است که قرض گیرنده باید برای جبران استفاده از پول، آن را بپردازد.
بهـره مرکب سودی است هم بر اساس اصل پول و هم بر اساس سود پرداخت شده برای وام محاسبه و پرداخت میشود. در ایران فقط بهـره ساده مرسوم است و مورداستفاده قرار میگیرد اما در اکثر کشورها بـهره مرکب بیشتر استفاده میشود.
بعضی از عواملی که در محاسبه نوع سود و نرخ بهـره وام دخیل هستند عبارتاند از: هزینه فرصت (هزینه عدم توانایی قرض دهنده در استفاده از پولی که قرض میدهند)، مقدار تورم مورد انتظار، ریسک نکول یا ناتوانی وام گیرنده در باز پرداخت وام، مدت زمانی که پول قرض داده میشود، احتمال مداخله دولت در نرخ سود و نقدینگی وام.
برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: بهره چیست؟
دور هم جمع شدن برای گفتوگو در مورد موضوعات فوری جای خود را به کنفرانسهای آنلاین داده است. ساتیا نادلا، مدیرعامل شرکت ماکروسافت و تیمش هم از ابزارهای دیجیتال استفاده میکنند تا این شکاف را پر کنند. برخی از استراتژیهای عملی که آنها مورد استفاده قرار میدهند تا افراد را دور هم جمع کنند و بین کارمندان و مدیران سازمان صمیمیت برقرار کنند، در ادامه مورد اشاره قرار میگیرد.
سرویسهای شبکهسازی اجتماعی در بنگاه، کانالی مهم برای کارمندان محسوب میشوند تا ایدهها را به یکدیگر وصل کنند و به اشتراک بگذارند. ماکروسافت از سرویس «یامر» (Yammer) بهعنوان کانالی استفاده میکند تا نادلا و دیگر مدیران شرکت با کارمندان در ارتباط باشند و آنچه در ذهن آنها میگذرد را بشنوند و بدانند.
کارمندان در یک صفحه با عنوان «ارتباط با مدیرعامل» میتوانند سوالات خود را مطرح کنند و با کارمندان دیگر هم در مورد موضوعات مختلف و متنوع ارتباط برقرار کنند؛ هر چیزی از استراتژی محصول تا تخصیص مزایای کارمندان. این اقدام حس صمیمیت را افزایش میدهد و ارتباطات مستقیم بین کارمندان و مدیریت ایجاد میکند.
برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: روش های ماکروسافت جهت ایجاد صمیمت بین کارمندانش
ممکن است مدیریت نیازمند هزینه زیادی برای توسعه محصول باشد تا بتواند محصول را در موقعیت رقابتی مناسبی حفظ کند. ولی اگر مدیریت برای این کار برنامهریزی کاملی نداشته باشد، ممکن است مجبور شود تا سقوط موقتی فروش را امتحان کند. متاسفانه غالبا چنین سقوطهایی، دائمی خواهند شد.
ویژگیهای برنامه بازسازی: بازسازی شرکت به برنامهای نیاز دارد که فراتر از یک برنامه شتابزده و بیدقت باشد. باید یک پشتیبانی عملی وجود داشته باشد تا برنامهریزی صورت گرفته موفق باشد.
برنامههای بازسازی باید ساده و واقع گرایانه باشند، بتوانند خط تولید را مدیریت کنند و روی بخشبندی کسبوکار به بخشهای قوی و ضعیف تمرکز کنند. برنامههای ساده. برنامههای بازسازی باید ساده باشند.
برنامهریزی سنگین ۲۰۰ صفحهای که برای بازسازی بخشی از یک شرکت بزرگ تدوین میشود، فقط سرعت انجام کار را کاهش میدهد. همچنین این برنامهها زمان و تلاش زیادی را از مدیریت برای تدوین و تایید آن میگیرد.
برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: برنامهریزی شرکت ها در موقعیتهای بازسازی
فرض کنید میخواهید یک ماشین خریداری کنید اما پول کافی برای خرید را ندارید. میتوانید جهت درخواست تسهیلات به بانک یا شرکتهای سرمایهگذاری مراجعه کنید.
تحقیقات نشان میدهد کارآفرینی و نوآوری نقش مهمی را در توسعه اقتصادی ایفا میکند. همچنین شرکتهای استارت آپ برای حفظ پویایی سالم در اقتصاد ملی ضروری هستند. کارآفرینان نهتنها مشاغل ایجاد میکنند بلکه با افزایش رقابت و پر کردن خلأها سبب افزایش بهرهوری صنایع میشوند. با در نظر گرفتن اینکه نوآوریها و شرکتهای استارت آپ میتوانند سهم قابلتوجهی در فناوریهای نوآورانه یک کشور داشته باشند، تامین مالی این شرکتها در مراحل طول عمر شرکت از تولید ایده، راهاندازی و توسعه و درنهایت تجاریسازی و تبدیلشدن به یک شرکت معتبر بااهمیت است.
اقتصاد ایران در دهههای اخیر عمدتاً توسط صنعت نفت هدایتشده است. بااینحال برای کاهش وابستگی به حوزه نفت، رشد اقتصادی آینده بایستی بهطور فزاینده به حوزههای دیگر متکی باشد. بنابراین توسعه فناوریهای نوآورانه و شرکتهای استارت آپ میتوانند در زمینه رشد اقتصادی نقش اساسی ایفا کنند.
برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: با تامین مالی استارت آپ ها آشنا شوید