بنابراین روال بر این است که ابتدا کالای خریداری شده یا کالایی که از سایر روش ها تهیه شده است وارد انبار مرکزی یا انبار پروژه می شود، سپس این کالا در بخش اداری یا در همان پروژه و یا سایر پروژه ها مصرف می شود و یا به فروش می رسد یا مرجوع می شود یا به پیمانکار و سایر اشخاص حواله می شود یا تبدیل به ضایعات می شود و …
در مشاغل پیمانکاری، پروژه ای و ساختمانی معمولاً کالا به قصد مصرف در پروژه تهیه می شود به عبارت دیگر بخش زیادی از کالا و مصالح خریداری شده یا وارد شده به انبارها – پروژه ها مصرف می شود یا به سایر پروژه ها جهت مصرف منتقل می شود و ممکن است بخش کمی هم به فروش برسد.
انبارداری در مشاغل پیمانکاری بعضاً کالا توسط کارفرما تهیه شده و به انبار پیمانکار منتقل می شود سپس عملیات ساخت بر روی آن انجام شده و مجدداً به کارفرما تحویل داده می شود و یا در محل پروژه کارفرما نصب می شود. مانند ساخت اسکلت فلزی.
بنابراین نیاز است که میزان کالای خروجی و ورودی در انبارهای کارفرما و پیمانکار مشخص باشد که این موارد بعنوان حواله به پیمانکار یا دریافت/رسید از کارفرما ثبت می شود.
این کار ضرورتی ندارد و می توان از کد تفصیلی پروژه بعنوان انبار هم استفاده نمود. در نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی سازه حساب این امکان فراهم شده است و می توان از کد پروژه بعنوان انبار هم استفاده نموده و گزارش های انبار به تفکیک و به صورت سرجمع ارائه می شود.
برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: انبارداری در مشاغل پیمانکاری و پروژه ای چگونه است؟