در بنگاه های اقتصادی (بازرگانی،خدمانی،تولیدی) به قسمت هایی که در آنها برای تولید کالا یا خدمات و یا پروژه هزینه ایجاد می شود را مرکز هزینه می گویند.
در واقع هر بخش که در ایجاد هزینه نقشی داشته باشد یک مرکز هزینه است.
در نرم افزار حسابداری سازه حساب امکان تعریف مرکز هزینه برای تقسیم بندی هزینه ها بین واحد ها و یا پروژه ها و یا غیره قابل انجام است و در هر زمان امکان گزارش گیری از آن بر اساس تقسیم بندی های انجام شده در دسترس می باشد.
برای اعمال مرکز هزینه در سند پرداخت می بایست در ابتدا از منوی تنظیمات و سپس انتخاب سربرگ سند پرداخت و اعمال تیک مرکز هزینه نسبت به اجباری و یا اختیاری بودن انتخاب مرکز هزینه در سند پرداخت اقدام نمود